Były to czasy kiedy córki uczyły się przędzenia od swoich mam, lub babć, czasy kiedy nie słyszano o "leniwej Kaśce", zapasowych szpulkach czy silikonowych naciągach, a niteczki wychodziły równie cienkie , jak te przędzione na nowoczesnych kołowrotkach . Kiedy sznurek napędowy pękał, prządka nie sięgała po katalog wysyłkowy , ale po nitkę i igłę, aby naprawić szkodę.
Sznurek w odnawianym przeze mnie kołowrotku był naprawiany w dwóch miejscach. Jest to sposób powszechnie znany wród starszych osób, które jeszcze przęda na wsiach. Można go stosować i w starych kołowrotkach i w nowych.
Sznurek napędu może być grubszy, lub cieńszy. Ten cieńszy należy zawiązać na węzeł , pokazny na zdjęciu pierwszym. Grubego nie trzeba wiązać. Węzł należy do tych, które nie powinny się rozluźniać. W praktyce jednak rozluźniają się podczas przędzenie, dlatego jego końce, podobnie jak końce grubego sznurka należy przyszyć na płasko . Wiązanie dodatkowych węzłów nie rozwiązuje problemu, bo takie zgrubienie na sznurku napędowym utrudnia pracę koła . Na zdjęciach widać jak zrobiła to prządka, do której należał kołowrotek . Ja miałam to szczęście , że pokazała mi to stara góralka, w czasach kiedy mieszkałam w górach:).
sposób wiązania płaskiego węzła |
sznurek zszyty na długości 10 cm. |
sposób zszywania sznurka w zbliżeniu |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz